I sockenbladet har ni ju läst en del, bl a om nya parkeringar vid skolan. Men vad händer i övrigt då!
Sockenrådet skickade förra hösten in en skrivelse till Trafikverket, Växjö kommun och Region Kronoberg angående situationen för oskyddade trafikanter i Ör. Dessförinnan hade ett möte hållits med representanter från dessa där vi var på plats och gick runt i området. Det har redovisats på flera möten i Ör så det känner ni till. Det handlar bl a om sänkta hastigheter, gång- och cykelvägar och förslag till flytt av terminalen.
Under försommaren fick vi svar från kommunen att de ser positivt på våra synpunkter och att de för samtal med de andra parterna.
Utdrag från sammanträdesprotokoll i Tekniska nämnden, 2016-05-26: ” Tekniska nämnden tackar för inskickad skrivelse samt notera inkomna synpunkter i positiv anda. Synpunkterna kommer att lyftas med Trafikverket i samband med gemensamma överläggningar med Trafikverket. Tekniska nämnden noterar samtidigt, att det pågår en dialog Trafikverket, kommunen och region Kronoberg emellan, för att lösa trafiksituationen i Ör”.
Kommunen konstaterar även att åtgärder utmed Rv 30, väg 738 (Mohedavägen) och 880 (Åbyvägen) ligger under Trafikverket.
Under 2016 har det projekterats och monterats fartkameror längs Rv 30. Det kände vi till sedan vårt första möte med Kommunen och Trafikverket. Enligt rapporter i media är tankarna att skapa en enhetlig hastighet längs Rv 30, som vi har förstått helst 80 km/h. Det finns en hel del protester och motstånd som rör en generell sänkning av hastigheten. Men vi gör inget inlägg i den debatten, utan koncentrerar oss på området runt Örs centrala delar.
Eftersom vi tidigare inte fått något svar från Trafikverket, och att det pågår en nationell översyn av hastigheter just nu, skickade vi nyligen en kompletterande skrivelse där vi påpekade de punkter vi tidigare hade, speciellt när det gäller hastigheter.
Om Trafikverket mot förmodan kommer besluta en höjning till 80 km/h genom centrala Ör på Rv 30, några meter från skola och förskola, samt förbi ett välbesökt butikscentrum, så vill vi att Trafikverket motiverar detta beslut ur säkerhetssynvinkel. Vi anser det oacceptabelt och vårt förslag är 60 km/h. Det bör även finnas en tydlig skolskylt på Rv 30.
Vi har sedan något år sett resultatet av en höjning från 70 till 80 km/h på väg 738 mot Moheda. Det har blivit en högriskzon där bilar ofta kör i 100 km/h förbi bebyggelsen. Det bor ju flera barnfamiljer längs vägen, flera med tomten delad av vägen. Många barn korsar regelbundet den till och från skola och aktiviteter. Vägen måste dessutom korsas av många då byns naturliga ”samlingspunkter” såsom församlingshem, kyrka, idrottsplats, affär ligger norr om vägen som idag delar byn i riktning mot Moheda. Kommunen klassar t ex korsningen vid ”Gästis” så farlig att yngre barn med under en km till skolan beviljas skoltaxi.
Vi föreslår här en sänkning från 80 till 60 km/h på Väg 738 genom de centrala delarna.
Vägen från centrala Ör mot Åby (880) har idag 70 km/h. Även här finns nära bebyggelse och skymda kurvor. Dessutom finns en utfart, vid den av Växjöbor och andra kommuninvånare frekvent besökta badplatsen, som är skymd. Många gånger är det även fullt på parkeringen, så bilar står uppradade på båda sidor längs Åbyvägen. Redan idag är 70 km/h en alltför hög hastighet genom själva bebyggelsen. En eventuell höjning till 80 km/h är helt oacceptabelt.
Vi har nu fått ett underhandsbesked från Trafikverket där de säger att inga konkreta svar kan ges nu, men där de i korta ordalag beskriver vad som pågår. Sammanfattningsvis så har Trafikverket gett förslag på 60 km/h på Rv 30 förbi centrala Ör. I samband med hastighetsöversynen tittar man även på korsningspunkterna och anslutande vägars hastighet in i korsningen, men det är ingen självklarhet att de ändras. Trafikverket har haft uppe frågan om Mohedavägens hastighet sista biten innan korsningen med Rv30. Vad gäller Åbyvägen så berörs den inte av hastighetsöversynen och troligen sker inte någon förändring i anslutningspunkten heller.
Vidare så arbetar Trafikverket tillsammans med Region Kronoberg för att i framtiden byta läge på dagens busshållplats/bussterminal i byns södra del. Så här finns förhoppningsvis positiva nyheter framöver.
I måndags blev vi kontaktade av Radio Kronoberg, men anledning av att vi skickat in den nya skrivelsen. De har bevakning på allt som skickas till kommunen. Så om ni blir kontaktade av dem så vet ni orsaken.
Har ni funderingar eller frågor, kontakta någon i styrelsen. Trafikgruppen är just nu Anders H, Erik C, Malena M och Peter W.